Diary of Headline Animator

Friday 12 February 2016

PROSES KEJADIAN MANUSIA MENURUT AL-QURAN DAN HADITS


AHLI KUMPULAN 
Nurul Hanisah Binti Daud    16DKA15F1989 
Nurul Nabilah Binti Dzulkefli    16DKA15F1109
Nurul Izzati Binti Sazali    16DKA15F1091


PRAKATA

Bersyukur kepada Tuhan, dengan limpah kurnianya, kami (Nurul Hanisah Binti Daud, Nurul Nabilah Binti Dzulkefli dan Nurul Izzati Binti Sazali) dapat menyiapkan tugasan yang diberi. Dalam tugasan ini menceritakan tentang proses kejadian manusia menurut Al-Quran dan Hadis.



            Kami mengucapkan ribuan kepada ahli keluarga yang banyak memberi sokongan kepada kami dalam menyiapkan tugasan ini. Tidak lupa juga kepada rakan-rakan yang banyak membantu dan memberi pendapat dalam menyempurnakan tugasan ini.



            Jutaan terima kasih yang tak terhingga saya ucapkan kepada pensyarah tutor saya iaitu Pn. Asmah Binti Mohd Subari@Sarman yang banyak memberi tunjuk ajar kepada kami dalam subjek ini. 



            Akhir sekali saya Jutaan terima kasih yang tidak terhingga juga saya ucapkan kepada pihak Politeknik khasnya kepada Pengarah Politeknik kerana telah memberi ruang yang amat selesa untuk kami meneruskan pengajian ini.



            Harapan kami semoga tugasan ini memberi satu manfaat kepada kami di hari kelak . Segala kekurangan di dalam tugasan ini kami mohon maaf  pada pihak tuan.

Sekian terima kasih
Nurul Hanisah Binti Daud 16DKA15F1989
Nurul Nabilah Binti Dzulkefli 16DKA15F1109
Nurul Izzati Binti Sazali 16DKA15F1091



PROSES KEJADIAN MANUSIA

Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya."(Surah Al-Hijr, Ayat 28) 


"Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya."(Surah Al-Hijr, Ayat 29) 


(Setelah selesai kejadian Adam) maka sujudlah sekalian malaikat, semuanya sekali - (Surah Al-Hijr, Ayat 30) 



1.0 MUQADIMAH
Manusia adalah makhluk-Nya yang paling sempurna dan sebaik-baik ciptaan jika dibandingkan dengan makhluk-makhluk-Nya yang lain. Hal ini jelas diterangkan dalam Al-Quran, (Surah Al-Hijr (15) : 28-30) tentang proses kejadian manusia iaitu manusia diciptakan dari tanah dengan bentuk yang sebaik-baiknya kemudian ditiupkan ruh kepadanya hingga menjadi hidup, dan kesemua maklaikat bersujud kepada kejadian manusia.

Daripada surah Al-Hijr ini lah para ulama menentang teori evolusi yang mengatakan bahwa manusia berasal dari makhluk yang mempunyai bentuk maupun kemampuan yang sederhana kemudian mengalami evolusi dan kemudian menjadi manusia seperti sekarang ini. Islam yakin bahawa manusia dicipta dari segumpal tanah dan manusia yang pertama adalah Nabi Adam A.S. disusul  dengan Siti Hawa dan kemudian lahir keturunan-keturunannya menjadi banyak hingga seperti sekarang ini. 


2.0 Asal-usul Manusia Dari Perspektif Islam


Percaya kepada Al-Quran adalah salah satu rukun iman dalam Islam. Dalam Al-Quran telah memberikan banyak maklumat kepada kita mengenai proses kejadian manusia melalui beberapa fasa iaitu;
  • Dari tanah menjadi lumpur, 
  • Menjadi tanah liat yang dibentuk, 
  • Menjadi tanah kering, 
  • Kemudian Allah SWT meniup roh kepadanya, 
  • Lalu terciptalah Adam A.S. 

Proses ini telah diwahyukan Allah dalam Surah Saad [38] Ayat 71-72;


(Ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: " Sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia - Adam dari tanah; (Surah Saad; Ayat 71)


" Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) Ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya ". (Surah Saad; Ayat 72)


Dalam Surah Al-Hajj (22) Ayat 5 pula, Al-Quran menerangkan tentang permulaan penciptaan manusia yang berasal dari tanah kemudia dari setitis benih seterunya menjadi sebuku darah dan seketul daging.


Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami); dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu. Dan (ingatlah satu bukti lagi); Engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan tumbuh-tumbuhan yang merecup tumbuh), dan gembur membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman yang indah permai. -(Surah Al-Hajj; Ayat 5)

Dalam Surah Al-Mu'minuun (23), Ayat 12 - 14, Allah menerangkan bahawa manusia dijadikan dari air benih bertukar menjadi darah beku seterusnya menjadi seketul daging. Kemudian daging tersebut dijadikan tulang-tulang dan tulang-tulang itu dibalut pula dengan daging.



Surah Al-Mu'minuun (23), Ayat 12 - 14

Begitulah tentang asal-usul penciptaan manusia ayat Al-Qur’an yang menjelaskan tentang asal-usul penciptaan manusia. Penciptaan manusia yang bermula dari tanah ini tidak berarti bahwa manusia diperbuat daripada tanah seperti orang membuat patung dari tanah. Akan tetapi, penciptaan manusia dari tanah tersebut bermakna simbolik, yaitu saripati yang merupakan faktor utama dalam pembentukan jasad manusia. Penegasan Al-Qur’an yang menyatakan bahwa manusia diciptakan dari tanah ini merujuk pada pengertian jasadnya. Oleh kerana itu, Al-Qur’an menyatakan bahwa kelak ketika ajal kematian manusia telah sampai, maka jasad itu akan kembali pula ke asalnya, yaitu tanah.

Surah Al-Mu'minuun (23), Ayat 15



2.1   Kejadian Adam (Manusia Pertama)

Di dalam Al-Quran dijelaskan bahawa Adam diciptakan oleh Allah SWT dari tanah yang kering kemudian dibentuk oleh Allah dengan bentuk yang sebaik-baiknya. Setelah sempurna maka oleh Allah ditiupkan ruh kepadanya maka dia menjadi hidup. Hal ini ditegaskan oleh Allah di dalam firman-Nya :


“Yang membuat sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan manusia dari tanah”. (Surah As-Sajdah, Ayat 7)




"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya." (Surah Al-Hijr, Ayat 26)


Selain itu Allah juga menjelaskan secara terperinci tentang penciptaan manusia pertama  dalam surah Al Hijr, Ayat 28 dan 29 .


Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya.

"Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya.
(Surah Al Hijr (15) : Ayat 28-29)

Di dalam sebuah Hadits pula Rasulullah saw bersabda :

“Sesunguhnya manusia itu berasal dari Adam dan Adam itu (diciptakan) dari tanah”. (HR. Bukhari)


2.1.1  Adam Dijadikan Pada Hari Jumaat.

Daripada Abu Hurairah RA berkata, Rasulullah SAW bersabda : Sebaik-baik hari jumaat yang terbit matahari ialah hari jumaat. Pada hari inilah Nabi Adam AS dicipta dan pada hari ini juga ia dimasukkan ke dalam syurga dan pada hari ini juga ia dikeluarkan daripada syurga





2.2  Kejadian Hawa (Manusia Kedua)


Pada dasarnya segala sesuatu yang diciptakan oleh Allah di dunia ini selalu dalam keadaan berpasang-pasangan. Demikian halnya dengan manusia, Allah berkehendak menciptakan lawan jenisnya untuk dijadikan kawan hidup (isteri). Hal ini dijelaskan oleh Allah dalam salah satu firman-Nya :



"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya." (Yaa Siin (36) : Ayat 36)

Selain itu proses kejadian Hawa juga dijelaskan di dalam surah An Nisaa’ ayat 1 yang berbunyi:


"Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu." (An-Nisaa' 4: Ayat1)


Di dalam Hadits pula, ada yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim iaitu :

“Maka sesungguhnya perempuan itu diciptakan dari tulang rusuk Adam” (HR. Bukhari-Muslim)




2.3  Kejadian Manusia Ketiga (Keturunan Adam dan Hawa)

Kejadian manusia ketiga adalah kejadian semua keturunan Adam dan Hawa kecuali Nabi Isa a.s. Didalam Al Quran proses kejadian manusia secara biologi dijelaskan secara terperinci melalui firman-Nya :

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah; 

Kemudian Kami jadikan "pati" itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh;


Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta."  (Surah Al Mu’minuun (23) : Ayat 12-14)


Dalam sebuah hadits pula Rasulullah SAW bersabda :

"Telah bersabda Rasulullah SAW dan dialah yang benar dan dibenarkan. Sesungguhnya seorang diantara kamu dikumpulkannya pembentukannya (kejadiannya) dalam rahim ibunya (embrio) selama empat puluh hari. Kemudian selama itu pula (empat puluh hari) dijadikan segumpal darah. Kemudian selama itu pula (empat puluh hari) dijadikan sepotong daging. Kemudian diutuslah beberapa malaikat untuk meniupkan ruh kepadanya (untuk menuliskan/menetapkan) empat kalimat (macam) : rezekinya, ajal (umurnya), amalnya, dan buruk baik (nasibnya)." (HR. Bukhari-Muslim)


Ungkapan ilmiah dari Al-Quran dan Hadis 15 abad silam telah menjadi bahan penelitian bagi para ahli biologi untuk memperdalam ilmu tentang organ-organ jasad manusia. Selanjutnya yang dimaksud di dalam Al Qur'an dengan "saripati berasal dari tanah" sebagai bahan atau zat dasar kehidupan manusia iaitu protein, makanan yang kita makan yang semua berasal dan hidup dari tanah. Melalui proses metabolik yang terdapat dalam tubuh seperti menghasilkan sperma, kemudian hasil daripada perkahwinan (hubungan seksual), maka terjadilah persenyewaan antara sperma (lelaki) dan ovum (sel telur wanita) di dalam rahim. Kemudian berproses hingga mewujudkan bentuk manusia yang sempurna seperti yang dijelaskan dalam hadits diatas.


Dalam ilmu kedoktoran, para penyelidik dari barat menemui proses pertumbuhan embrio secara bertahap pada tahun 1940 dan dibuktikan pada tahun 1955. Tetapi dalam Al-Quran dan Hadits  telah dinyatakan pada 15 abad lalu hal. Ini sangat mengagumkan bagi salah seorang embriologi terkemuka dari Amerika iaitu Prof. Dr. Keith Moore, beliau mengatakan : "Saya takjub pada keakuratan ilmiyah pernyataan Al Qur’an yang diturunkan pada abad ke-7 M itu". Selain iti beliau juga mengatakan, "Dari ungkapan Al Qur’an dan hadits banyak mengilhami para scientist (ilmuwan) sekarang untuk mengetahui perkembangan hidup manusia yang diawali dengan sel tunggal (zygote) yang terbentuk ketika ovum (sel kelamin betina) dibuahi oleh sperma (sel kelamin jantan). Kesemuanya itu belum diketahui oleh Spalanzani sampai dengan eksperimennya pada abad ke-18, demikian pula ide tentang perkembangan yang dihasilkan dari perencanaan genetik dari kromosom zygote belum ditemukan sampai akhir abad ke-19. Tetapi jauh sebelumnya Al Qur’an telah menegaskan dari nutfah Dia (Allah) menciptakannya dan kemudian (hadits menjelaskan bahawa Allah) menentukan sifat-sifat dan nasibnya."


Sebagai bukti yang konkrit di dalam penelitian ilmu genetik (janin) bahawa selama embrio berada di dalam kandungan ada tiga selubung yang menutupinya yaitu dinding abdomen (perut) ibu, dinding uterus (rahim), dan lapisan tipis amichirionic (kegelapan di dalam perut, kegelapan dalam rahim, dan kegelapan dalam selaput yang menutup/membungkus anak dalam rahim). Hal ini ternyata sangat sepadan dengan apa yang dijelaskan oleh Allah di dalam Al-Quran :



Ia menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam), kemudian Ia menjadikan daripadanya - isterinya (Hawa); dan Ia mengadakan untuk kamu binatang-binatang ternak delapan ekor: (empat) pasangan (jantan dan betina). Ia menciptakan kamu dalam kandungan ibu kamu (berperingkat-peringkat) dari satu kejadian ke satu kejadian. Dalam tiga suasana yang gelap-gelita. Yang demikian (kekuasaanNya) ialah Allah Tuhan kamu; bagiNyalah kekuasaan yang mutlak; tiada Tuhan melainkan Dia; oleh itu bagaimana kamu dapat dipesongkan (dari mematuhi perintahNya)?
(Az-Zumar 39:6)

Tiga kegelapan yang dimaksudkan adalah 

  • kegelapan dalam perut, 
  • kegelapan dalam rahim, dan 
  • kegelapan dalam selaput yang menutup anak dalam rahim





3.0 Proses Kehamilan Dalam Al-Quran


Dalam Al-Quran ada menceritakan tentang kejadian manusia atau proses kehamilan. Secara ringkasnya proses kehamilan terbahagi kepada 6 peingkat iaitu ;

  • Peringkat Nutfah
  • Peringkat Alaqah
  • Peringkat Mudghah
  • Peringkat Izam dan Lahm
  • Peringkat Nasy'ah Khalqan Akhar
  • Peringkat Nafkhur-Ruh

3.1   PERINGKAT SATU

NUTFAH : iaitu peringkat pertama bermula selepas persenyawaan atau minggu pertama. Ianya bermula setelah berlakunya percampuran air mani
Firman Allah dalam Surah Al-Insaan (76), Ayat 2, yang berbunyi;


      "Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat."
(Surah Al-Insaan, Ayat2)

       Menurut Ibn Jurair al-Tabari, asal perkataan nutfah ialah nutf ertinya air yang sedikit yang terdapat di dalam sesuatu bekas samada telaga, tabung dan sebagainya. Sementara perkataan amsyaj berasal daripada perkataan masyj yang bererti percampuran.

         Berasaskan kepada makna perkataan tersebut maksud ayat di atas ialah sesungguhnya Kami (Allah) menciptakan manusia daripada air mani lelaki dan air mani perempuan.

               Daripada nutfah inilah Allah menciptakan anggota-anggota yang berlainan , tingkahlaku yang berbeza serta menjadikan lelaki dan perempuan. Daripada nutfah lelaki akan terbentunya saraf, tulang dan fakulti , manakala dari nutfah perempuan akan terbentuknya darah dan daging.



Peringkat Nutfah (Sperma menebusi Ovum)




3.2   PERINGKAT DUA

ALAQAH : Peringkat pembentukan alaqah ialah pada hujung minggu pertama / hari ketujuh . Pada hari yang ketujuh telor yang sudah disenyawakan itu akan terlekat di dinding rahim ibu (qarar makin). Selepas itu nutfah akan berubah menjadi alaqah.

Firman Allah dalam surah Al-Mu'minuun (23), Ayat 14 berbunyi;


"Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta." (Surah Al-Mu'minuun, Ayat 14)


Kebanyakan ahli tafsir menafsirkan alaqah dengan makna segumpal darah. Ini mungkin dibuat berasaskan pandangan mata kasar. Alaqah sebenarnya suatu benda yang amat seni yang diliputi oleh darah. Selain itu alaqah mempunyai beberapa maksud :
  • sesuatu yang bergantung atau melekat
  • pacat atau lintah
  • suatu buku atau ketulan darah
Dr Zakir Naik menyatakan bahawa dalam surah Al-Alaq (96), ayat 1-2, iaitu;



 "Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;" (Al-'Alaq 96:1).

Menurut Dr Zakir Naik, sebagai muslim "alaqah" diterjemahkan sebagai "gumpalan darah", "dzat yang seperti lintah" dan "sesuatu yang bergantung". Ketika seorang professor Keith Moore meneliti tahap awal embrio dengan mikroskop dan membandingkan dengan foto seekor lintah, dia sangat terkejut kerana kedua-duanya sangat mirip. Selain itu keadaan embrio tergantung pada dinding rahim dan tahap awal kehamilan, darah tidak bersirkulasi di dalam embrio, ia kelihatan seperti gumpalan darah. Ini membuktikan jelas apa yang diterangkan dalam Al-Quran.


Peringkat 'alaqah' adalah peringkat pada minggu pertama hingga minggu ketiga didalam rahim.



3.3    PERINGKAT TIGA


MUDGHAH : Pembentukan mudghah dikatakan berlaku pada minggu keempat. Perkataan mudghah disebut sebanyak dua kali di dalam al-Quran iaitu surah Al-Hajj ayat 5 dan surah Al-Mukminun ayat 14

Surah Al-Hajj ayat 5


 Al-Mukminun ayat 14


      Diperingkat ini sudah berlaku pembentukan otak, saraf tunjang, telinga dan anggota-anggota yang lain. Selain itu sistem pernafasan bayi sudah terbentuk.Vilus yang tertanam di dalam otot-otot ibu kini mempunyai saluran darahnya sendiri. Jantung bayi pula mula berdengup. Untuk perkembangan seterusnya, darah mula mengalir dengan lebih banyak lagi kesitu bagi membekalkan oksigen dan pemakanan yang secukupnya. Menjelang tujuh minggu sistem pernafasan bayi mula berfungsi sendiri.


Peringkat Mudghah


3.4    PERINGKAT KEEMPAT


IZAM DAN LAHM : Pada peringkat ini iaitu minggu kelima, keenam dan ketujuh ialah peringkat pembentukan tulang yang mendahului pembentukan oto-otot. Apabila tulang belulang telah dibentuk, otot-otot akan membungkus rangka tersebut.

Firman Allah dalam surah Al-Mu'minuun (23), Ayat 14;


"Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta." (Surah Al-Mu'minuun, Ayat 14)


Firman Allah dalam surah Al-Mu'minuun ini boleh ditafsir seperti berikut;

"Lalu Kami mengubahkan pula mudghah itu menjadi izam da kemudiannya Kami membalutkan Izam dengan daging"


Pada minggu ketujuh terbentuk pula satu sistem yang kompleks. Pada tahap ini perut dan usus , seluruh saraf, otak dan tulang belakang mula terbentuk. Serentak dengan itu sistem pernafasan dan saluran pernafasan dari mulut ke hidung dan juga ke pau-paru mula kelihatan. Begitu juga dengan organ pembiakan, kalenjar, hati, buah penggang, pundi air kencing dan lain-lain terbentuk dengan lebih sempurna lagi. Kaki dan tangan juga mula tumbuh. Begitu juga mata, telinga dan mulut semakin sempurna. Pada minggu kelapan semuanya telah sempurna dan lengkap.


 Minggu ke 7



3.5    PERINGKAT KELIMA

NASY'AH KHALQAN AKHAR : Pada peringkat ini iaitu menjelang minggu kelapan , beberapa perubahan lagi berlaku. Perubahan pada tahap ini bukan lagi embrio tetapi sudah masuk ke peringkat janin.Pada bulan ketiga, semua tulang janin telah terbentuk dengan sempurnanya Kuku-kukunya pun mula tumbuh. Pada bulan keempat, pembentukan uri menjadi cukup lengkap menyebabkan baki pranatel bayi dalam kandungan hanya untuk menyempurnakan semua anggota yang sudah wujud. Walaupun perubahan tetap berlaku tetapi  perubahannya hanya pada ukuran bayi sahaja.


Janin mendapat makanan melalui uri


3.6    PERINGKAT KEENAM

NAFKHUR-RUH : Iaitu peringkat peniupan roh. Para ulamak Islam menyatakan bilakah roh ditiupkan ke dalam jasad yang sedang berkembang? Mereka hanya sepakat mengatakan peniupan roh ini berlaku selepas empat puluh hari dan selepas terbentuknya organ-organ tubuh termasuklah organ seks. Nilai kehidupan mereka telah pun bermula sejak di alam rahim lagi. Ketika di alam rahim perkembangan mereka bukanlah proses perkembangan fizikal semata-mata tetapi telahpun mempunyai hubungan dengan Allah s.w.t melalui ikatan kesaksian sebagaimana yang disebutkan oleh Allah di dalam al-Quran surah al-A'raf : 172. Dengan ini entiti roh dan jasad saling bantu membantu untuk meningkatkan martabat dan kejadian insan disisi Allah s.w.



Janin berusia 8 bulan

  4.0    VIDEO PROSES KEJADIAN MANUSIA

Video-video dibawah adalah untuk penjelasan lebih jelas mengenai kejadian manusia yang terkandung dalam Al-Quran.

4.1    VIDEO 1 PROSES KEJADIAN MANUSIA


4.2    VIDEO 2 PROSES KEJADIAN MANUSIA




4.3    VIDEO 3 PENJELASAN DR ZAKIR NAIK TENTANG ALAQAH



5.0   TEORI DARWIN

Darwin telah mengemukakan sebuah teori kejadian manusia dalam bukunya 'The Descent of Man' (1871). Dalam Teori Darwin, Darwin menyatakan bahawa manusia dan kera/monyet adalah berasal dari satu nenek moyang yang sama.

5.1    Penolakkan Teori Darwin Dari Segi Saintifik

Teori sains menggariskan, bayi yang di dalam kandungan akan menghrungi tiga tahap utama iaitu Pre-embrionik, Embrionik dan fetus.

1) Tahap Pre-embrionik
Pada tahap pertama, zigot tumbuh membesar melalui pembelahan sel, dan terbentuklah segumpalan sel yang kemudian membenamkan diri pada dinding rahim. Seiring pertumbuhan zigot yang semakin membesar, sel-sel penyusunnya pun mengatur diri mereka sendiri guna membentuk tiga lapisan.

2) Tahap Embrionik
Tahap kedua ini berlangsung selama lima setengah minggu. Pada masa ini bayi disebut sebagai “embrio”. Pada tahap ini, organ dan sistem tubuh bayi mulai terbentuk dari lapisan- lapisan sel tersebut.

3) Tahap fetus
Dari tahap ini dan seterusnya, bayi disebut sebagai “fetus”. Tahap ini dimulai sejak kehamilan bulan kelapan dan berakhir hingga masa kelahiran. Ciri khusus tahapan ini adalah terlihatnya fetus menyerupai manusia, dengan wajah, kedua tangan dan kakinya. Meskipun pada awalnya memiliki panjang 3 cm, kesemua organnya telah nampak. Tahap ini berlangsung selama kurang lebih 30 minggu, dan perkembangan berlanjut hingga minggu kelahiran.




5.2     Pandangan Tokoh Menolak Teori Darwin

Sayyed Hussein Nasr menolak teori Darwin dengan hujah bahawa;

a. Dipandang dari sudut metafisika, realitas sebuah spesies bukan hanya berupa manifestasi materialnya, tetapi sebuah gagasan yang jejaknya dalam bentuk materi tidak membatasi dan menyerap semua realitas esensialnya yang tetap terlepas dari materi.

b. Suatu spesies tidak dapat berkembang menjadi spesies lainkarena setiap spesies adalah sebuah realitas independen yang secara kalitatif berbeda dari spesies lain.

Yahya (2001:20), mengingatkan pembaca bahwa:
“Fakta yang akan dihadapi di setiap tahap adalah skenario evolusi merupakan sebuah dongeng belaka, kebohongan besar yang sama sekali  bertentangan dengan dunia nyata. Ini adalah skenario yang telah digunakan untuk membohongi dunia selama 140 tahun. Berkat  penemuan-penemuan ilmiah terakhir, usaha kontinu mempertahankan teori tersebut akhirnya menjadi mustahil”. Selanjutnya Paul Lemoine (Bakar, 1996:75), menyatakan: 
“Teori evolusi adalah hal yang mustahil. Dalam kenyataannya, meskipun ada, tidak seorangpun yang
mempercayainya…. Evolusi adalah sejenis dogma yang tidak lagi dipercayai para imamnya, namun tetap dipertahankan demi  jemaahnya”

Dr. Shahabi dan kemudian diikuti oleh Ir. Bazargan mengatakan bahawa ayat-ayat Al-Qur'an tentang penciptaan manusia bukan sahaja bercanggah dengan teori Evolusi Darwin tetapi Islam selalu selaras dengan perkembangan-perkembangan saintifik. Dalam prolog buku Khelqat-e Insan, Dr. Sahabi menulis, "Falsafah materialis memaparkan teori Darwin dengan tidak benar dan menyatakan bahawa teori ini telah menolak kewujudan Tuhan". 

Menurut pandangan Dr. Zakir Naik dalam sebuah video di https://youtu.be/pMBd4QOpqts pada minit ke 5:08;

Apa yang diutarakan oleh Darwin hanyalah sebuah Teori. Darwin menulis sebuah surat kepada rekannya Thomas Thompson pada tahun 1981, Yang mengatakan bahwa "dia meyakini teori seleksi alam ini karena saya tidak memiliki bukti-bukti, itu saya lakukan karena teori itu membantu saya dalam memahami proses seleksi alam dalam ilmu embriologi dan dalam pengelompokan organ-organ tubuh yang utama". Namun sehingga hari ini tidak ada satupun buku yang memberikan bukti-bukti 'Fakta Evolusi', 

"Apakah anda tahu bahwa terdapat ratusan ilmuwan yang berbicara menentang pandangan yang seperti itu. Hanya sedikit ilmuwan yang setuju dengan pandangan Teori Darwin tersebut. Jadi, lebih banyak ilmuwan yang menentang pandangan Teori Darwin itu."

Video 
Pandangan Dr Zakir Naik terhadap Teori Evolusi Darwin




5.3    KESIMPULAN TEORI DARWIN

Alam semesta dengan seluruh isinya, baik yang dapat ditangkap oleh panca indra maupun tidak merupakan Ciptaan Allah SWT. Teori yang mengatakan alam semesta dengan seluruh isinya berasal dari kejadian yang spontan, kebetulan, dan tiba-tiba, nyata-nyata bertentangan dengan agama Islam. 

Keragaman makhluk sengaja diciptakan Allah dan setiap jenis makhluk diciptakan secara kompleks, lengkap rumit, teratur, dalam bentuk,ukuran, dan proses atau waktu yang tepat, serta disusun dari komponen secara seimbang dan akurat. Teori Darwin yang menyatakan bahwa keragaman jenis makhluk berasal dari satu sel organism yang sederhana kemudian berkembang menjadi berbagai jenis makhluk sampai manusia karena seleksi alam, nyata-nyata teori itu bertentangan dengan agama Islam. 

Manusia diciptakan Allah dalam bentuk yang amat baik, makhluk yang terhormat disisi Allah, sehingga dijadikan Khalifah yang ada di muka bumi. Teori yang menyatakan bahwa manusia berasal dari kera atau beruk yang berevolusi karana seleksi alam, nyata-nyata teori itu bertentangan dengan agama Islam. 

Setiap jenis makhluk hidup termasuk manusia dengan jutaan gen dan triliunan DNA (berisi informasi genetic) secara spesifik, system yang kompleks yang merupakan ciptaan Allah Swt. Oleh karena itu kerja seleksi alam tak akan mampu mengubah kera menjadi manusia, berarti teori Darwin jelas tidak masuk akal dan tidak bias dipercaya. Secara mutlak bahwa teori evolusi Darwin dan para pengikutnya bertentangan dengan ajaran agama Islam. Umat islam yang mempercayai kebenaran teori evolusi Darwin dapat dikatan sebagai umat yang murtad, tidak beriman, kafir, atau atheis.

Pada dasarnya teori evolusi Darwin bertentangan dengan Sains dan Islam. Teori yang mengatakan alam semesta dengan seluruh isinya berasal dari kejadian yang spontan, kebetulan, dan tiba-tiba, nyata-nyata bertentangan dengan agama Islam.

Teori Darwin yang menyatakan bahwa keragaman jenis makhluk berasal dari satu sel organisme yang sederhana kemudian berkembang menjadi berbagai jenis makhluk sampai manusia karena seleksi alam, nyata-nyata teori itu bertentangan dengan agama Islam. Islam nenyatakan bahwa keragaman makhluk sengaja diciptakan Allah dan setiap jenis makhluk diciptakan secara kompleks, lengkap rumit, teratur, dalam bentuk,ukuran, dan proses atau waktu yang tepat, serta disusun dari komponen secara seimbang dan akurat. Setiap jenis makhluk hidup termasuk manusia dengan jutaan gen dan triliunan DNA (berisi informasi genetic) secara spesifik, system yang kompleks yang merupakan ciptaan Allah Swt. Oleh karena itu kerja seleksi alam tak akan mampu mengubah kera menjadi manusia, berarti teori Darwin jelas tidak masuk akal dan tidak bias dipercaya.



6.0   KESIMPULAN TUGASAN

  • Pengertian manusia menurut pandangan Islam, manusia itu makhluk yang mulia dan terhormat di sisi-Nya, yang diciptakan Allah dalam bentuk yang amat baik. Manusia diberi akal dan hati, sehingga dapat memahami ilmu yang diturunkan Allah, berupa al-Quran menurut sunah rasul. Dengan ilmu manusia mampu berbudaya. Allah menciptakan manusia dalam keadaan sebaik-baiknya (at-Tiin : 95:4).
  • Manusia adalah makhluk yang sadar diri. Ini berarti bahwa ia adalah satu-satunya makhluk hidup yang mempunyai pengetahuan atas kehadirannya sendiri. Ia mampu mempelajari, manganalisis, mengetahui dan menilai dirinya.
  • Proses kejadian manusia berdasarkan Al-Qur’an dan As Sunnah terjadi dalam dua tahap. Pertama, tahapan primordial, yakni proses penciptaan nabi Adam a.s sebagai manusia pertama. Kedua, tahapan biologi, yakni manusia diciptakan dari inti sari tanah yang dijadikan air mani (nuthfah) yang tersimpan dalam tempat yang kokoh (rahim). Kemudian nuthfah itu dijadikan darah beku (‘alaqah) yang menggantung dalam rahim. Darah beku tersebut kemudian dijadikan-Nya segumpal daging (mudghah) dan kemudian dibalut dengan tulang belulang lalu kepadanya ditiupkan ruh.
  • Allah menciptakan manusia dalam sebaik-baik bentuk, sehingga tidak ada satu makhlukpun yang lebih tinggi derajatnya dari manusia. Selayaknya ilmu perakitan komputer, maka Allah telah merakit manusia dengan sistem hardware dan software, lengkap, berkualitas tinggi dan multifungsi. Kesemua perangkat ini bekerja secara sinergis dan dinamis agar manusia bisa menjalankan fungsinya sebagai khalifah Allah di bumi.
  • Tujuan utama penciptaan manusia adalah agar manusia menyembah dan mengabdi kepada Allah swt. 

RUJUKAN

  1. Buku nota teknologi islam dalam sain PTSB
  2. http://www.surah.my/
  3. http://www.islam.gov.my/e-hadith
  4. http://keajaiban-quran.blogspot.my/
  5. http://ryo-tu-anjas.blogspot.my/2010/09/penciptaan-manusia-menurut-alquran.html
  6. https://www.youtube.com/watch?v=CGj6st_mdGU
  7. https://www.youtube.com/watch?v=ustUnWUfJHg
  8. http://sunnahsunni.blogspot.my/2015/01/manusia-dalam-perspektif-al-quran-hadits.html
  9. https://updateberitamu.wordpress.com/
  10. https://www.academia.edu/6036026/KRITIK_ISLAM_ATAS_TEORI_EVOLUSI_DARWIN_Suatu_Kajian_tentang_Asal-usul_Kehidupan_Manusia
  11. http://www.academia.edu/4727825/KONSEP_MANUSIA_DALAM_ISLAM_Manusia_diciptakan_Allah_Swt
  12. http://www.abuanasmadani.com/proses-kejadian-janin-dan-peniupan-roh/
  13. https://www.academia.edu/3837255/Hakikat_Kejadian_Manusia_dan_Hubungannya_dengan_Kesihatan_Jiwa

1 comment: